A kereszt szó a kereszténység elnevezésben a 16. századtól van. A keresztény azt jelenti "krisztus vallását követő". Előtte tehát keresztelés sem létezett. A Keresztelő Szent János elnevezés tehát nem azt fejezi ki, amit szeretne, János nem keresztelte meg, nem keresztelhette meg Jézust, hanem bemerítette. (Keresztelő Szent János például angolul Saint John the Baptist, azaz Szent János, a bemerítő és "Jézus bemerítkezik János által").
A Bibliában Keresztelő Szent János az evangéliumok szerint nem megtisztítási szándékkal keresztel (bemerít vagy mosdat), hanem azért, hogy az ember (farizeusok) elismerjék, hogy bűnösök és bűnbánatot gyakoroljanak. "vízzel keresztellek, hogy a bűnbánatra indítsalak"
A mai értelmezés vagy vágyak szerint az ember inkább mosdani akar a bűneiből.
bemerítés célja az, hogy a szentelt víz lemossa a bűnöket, a bemerítkező ember a bűneitől megtisztulni szeretne.
A bemerítés azt jelenti, hogy az illető a víz alá lemegy annyira, hogy a víz összezárul a feje fölött.
A megkeresztelés a bemerítés könnyített, egyszerűsített (jelképes) változata, amelyik úgy zajlik, hogy a pap egy kis szentelt vízzel ("keresztvízzel") jelképesen leöblíti a kisded fejétről az eredendő bűnöket. Ezzel azt fejezi ki, hogy a szülők szeretnék, hogy Isten a gyermekévé fogadja a megtisztult emberkezdeményt és így bűnmentesen folytathassa (kezdhesse) az életét.
Jelképesen ezzel Jézus bemerítkezését utánozzák, ami után Isten jelezte az égből a tetszését.
Eredendő bűn: a zsidó vallásban mindenki bűnösnek születik, mert öröklődik a bűn nemzedékről nemzedékre, ártatlanság pedig csak addig létezik, amíg a keresztség vagy a bemerítkezés az első gondolatig kitart.
A bemerítkezés az újjászületés jelképe, rituális megtisztulás az eredendő bűntől és más bűnöktől. Lényegében a vágyat fejezi ki, hogy az illető Isten színe előtt bűntelen legyen, vagy ezt a bűntelenséget kívánja a gyermekének, hiszen az eredendő bűn miatt a zsidó vallásban és a zsidó vallási alapokra épülő hitben nincs bűntelenség.
A bemerítkezéssel, megkeresztelkedéssel az ember az adott egyházközösség részévé válik.
Keresztelő szertartása